А често се изкушавам да мисля, че нямам предразсъдъци. Другите имат бол, аз никакви. Другите са ограничени, с тесни разбирания, не възприемат моите възгледи, аз - „не съм от тях, как Сийке” и възприемам всичко. Тези видове мисли и нагласи обаче издават в галактическа, да не кажа вселенска степен наличие на предразсъдъци. В такива случаи ме успокоява това, че поне осъзнавам, че това са предразсъдъци. Т.е. – щом имам съзнание за тях, значи не ме владеят изцяло. Но и това, може би, е само някакво успокоенийце за лично ползване. Дори може да се окаже, че този вид осъзнаване е всъщност ПРЕДРАЗСЪДЪК КЪМ ПРЕДРАЗСЪДЪЦИТЕ. Еййй, няма избавление от тези нещица! Ако продължа така, може да се окаже, че живея в свят, изтъкан от предразсъдъци. Защото по-горното ми съждение веднага води до следващо, което казва: предразсъдъкът поражда предразсъдък. Нещо като доброто поражда добро, злото – зло. Еднаквото – еднакво. Дали обаче това също не е предразсъдък?
Може пък един предразсъдък да роди нещо различно от себе си? Както и злото? Няма да споменавам за видовете човешки предразсъдъци и до какво водят и са водили те. То не е расова нетърпимост, не е възрастова дискриминация, сексизъм, война, омраза, религиозни сблъсъци и всякакви други извращения. От войната, взела милиони жертви и оставила огромен брой хора живи, но без крака и ръце например, някои пък здрави телесно, но без душа, до битовите караници и неприязънта между две симпатични тетки-съседки.
Има хора без предразсъдъци. Дори си мисля, че лично познавам някои такива. Други са световноизвестни и ги „познавам” от книгите. Хора, живели в различни, познати нам, отрязъци от време. Най-вероятно е имало и много безпредразсъдъчни хора, живели в неизвестни за нашата цивилизация времена. Възхищавам се и се прекланям пред такива хора. За да нямаш предразсъдъци и да си напълно свободен от тях е нужно, според мен, да надскочиш човешко-животинската си природа /животните имат предразсъдъци, да не каже някой, че нямат!/, което не е по силите на всеки. Засега.
Има и хора, които са родени без способност за генериране на предразсъдъци. В това число слагам и хората с различни психични увреждания, но не те са интересни в случая. Интересните са т.нар. „нормални”, които са родени с предразсъдъчна способност /визирам лошия аспект на предразсъдъка, защото той може да има и добър такъв./, но са я преодолели.
Ще добавя и нещо за добрата страна на предразсъдъците. Добрата – за да оцелеем са нужни предразсъдъци. На всякакво ниво. От това да имаме предразсъдък към огъня /ако не сме например нестинари/ и да не стъпваме в горящи въглени без подготовка, до наложителността да не вярваме на всеки, който е готов да ни излъже /а такива много – дали това не е предразсъдък?/ и само чака да му повярваме, защото нямаме предразсъдъци.
А ако се окаже, че е предразсъдък и това да мисля някои хора за такива без предразсъдъци?
Темата е интересна, дано се получат повече коментари, да видим как мислят другите :)))
Поздрави от мен!
По-интересни са, и тях визирам основно - т.нар. психически, второ-, трето- и прочие сигнални предразсъдъци.
И аз се опитвам да избягвам визираните от теб общувания. Е, за физически нечисти хора не съм съвсем сигурна, за мен физически нечист е и някой болен, а и не всеки по всяко време има възможност да поддържа лична телесна хигиена, но за душевно нечистите - имам проблем. Проблемът е в това, че не искам да определям никого като такъв, но понякога моите лични предразсъдъци ми го налагат... Накара ме да се замисля, поздрави!:)
как се премахват предрасъдъци. може би с пост и молитва.
или всичко трябва да се опита, за да имаш опит. и предрасъдъците ти да са винаги верни. ама до кога. живота се променя нещо като аксиома, приемаме го че е вярно докато някой не докаже противното
поздравления
а какво е мажиктарот
Привет, хубава тема:)))
Замислих се, че много от религиозните хора, привърженици на различни църкви под Христа например, имат страшно много предразсъдъци към "друговерци". А за мен Исус Христос е един от примерите на човек без предразсъдъци...
МаджикТаро значи магическо таро. Използвала съм думата маджик на англ. с К, не само с С, както го прави Кроули. За мен Животът е Магия /не само, разбира се, и други неща е, но така обобщавам/. Значението, което вложих в ника си е, че както тарото съдържа много образи, архетипи, символи, изобщо - неща, така и в блога си ще пиша за много неща /които са ми интересни де/, с уклон към "магичното". Поздрави!:)
Много ми е чудно, дали изобщо има човек, който да и мисли твърдо, че самият той няма предразсъдъци... :)
Да беше дала някакви конкретни аргументи, освен разсъжденията ти.
Примерно, точно определен твой предрасъдък, който е родил друг такъв.
13.02.2011 15:22
Не разбрах твоето мнение за предразсъдъците?
13.02.2011 18:33
Ясно е, че не става въпрос за принципи - ясно формулирани и активно следвани правила от ценностната система. Инстинктите също отпадат - топло, гадно, мръсно...
Ако е права gwendoline, че се раждаме без предразсъдъци, значи те са резултат от възпитание, от влияние на околната среда и от опита.Попили сме, неосъзнато (?), някакви правила през годините, които ни помагат. Обикновено.
За да осъзнаем предразсъдъка като такъв, трябва да се сблъскаме с предизвикателство. И то да е примамливо за да погледнем навътре в себе си. Дотогава предразсъдъкът запазва равномерното си праволинейно движение.
Извод като първо приближение: Предразсъдъкът е доброволно (безкритично) самоограничение, подложено на изкушение :)
Поздрави!
Преди - разсъдъка. Сиреч, нещо като онова, което психоанализата залага в понятието Подсъзнание.
Не можем да се спасим от тях. Заложени са общата ни хилядолетна човешка памет.
Въпросът е, когато почнат " да чукат" зад челото, да имаме достатъчно сила да ги игнорираме.
ПП предрасъдъците не са приоритет на хората. Ето - едно куче немска овчарка. Откъснато от майка си на месец. Какво обяснение ще намериш за това, че още на 6 месеца, без никакво възпитание лае като побесняло само щом надуши....циганин???
Много ми харесва твоето определение на предразсъдък. Самоограничение, подложено на изкушение! Въпросът обаче е - дали това ограничение е предразсъдък, ако не е подложено на изкушение? Аз си превеждам това изкушение като осъзнаване на предразсъдъка. Ето един пример за илюстрация на въпроса ми. Ако някой не осъзнава, че това, което му пречи например да бъде приятел с друг е някакъв предразсъдък и дори мрази този човек по тази причина - то можем ли да приемам, че този човек има предразсъдък? Той дори и не помисля, че може да е приятел с другия и това му се вижда абсолютно невъзможно, защото например той вярва в друг бог...
13.02.2011 19:52
Ама не е баш така.
13.02.2011 20:01
За животните съм напълно съгласна - и ги споменавам в текста...:)
13.02.2011 20:09
Хубава и обширна тема..
Красива вечер ти желая...
13.02.2011 20:11
Това, за което говориш (и не го разбирам напълно) ми прилича на някакъв любовен проблем, така ли е?
13.02.2011 20:23
13.02.2011 20:27
Затова си държа на думичката "безкритично" в дефиницията.
:)
п.п. всъщност говорим за общности, в които липсата на предразсъдъци е ценност - нещо което не се толерира в религиозните общности
13.02.2011 20:36
13.02.2011 21:49
"реално прилаганите и използвани в обществото поведения и отношения" са различни. Някои са по-предпочитани от други, а измежду по-предпочитаните има най-. Не може ли да наречем най-предпочитаното поведение ценност?
Например, кажи на някой в блог.бг, че това, неговото е предразсъдък :) и само гледай какво отхвърляне ще настане. Следователно блога цени липсата на предразсъдъци и забележката ти ще предизвика желание у човека да изглежда по-добре - суета.
13.02.2011 21:55
Явно авторката е пълна с предрасъдъци, което и не отрича. Ама хайде поне един предрасъдък да беше посочила, че да го "зачепка" човек и да анализира причините .
Защото и сто пъти да се повтори, че водата е мокра, по-мокра няма да стане ...:)))
Жалко, че не виждам основание за огромната популярност на поста ....
13.02.2011 22:04
А колкото до това, че тук, в блог.бг, се цени липсата на предразсъдъци - това е много добре, дори е мноо яко, ако използваме по-съвременен израз:)))) Само мааалко съжалявам, че май долавям някаква лека, незлоблива ирония в това ти заключение (а може да е мой предразсъдък това, че долавям?).
Иначе - не винаги бих посмяла да кажа на някой, че ми се струва, че има предразсъдък към нещо. Първо - защото може и аз да греша и да подхождам предразсъдъчно, второ - защото ще имам предразсъдък, че този човек няма да "превключи" на суета, а ще ме нападне мен на свой ред (не че се плаша от нападения, но понякога ме мързи). Трето - може да кажа на някой горното, ако имам към него предразсъдък, в положителен смисъл, че ще се вслуша в думите ми и че има вероятност да ме разбере. Май много предразсъдъчно стана:)))
13.02.2011 22:06
Явно авторката е пълна с предрасъдъци, което и не отрича. Ама хайде поне един предрасъдък да беше посочила, че да го "зачепка" човек и да анализира причините .
Защото и сто пъти да се повтори, че водата е мокра, по-мокра няма да стане ...:)))
Жалко, че не виждам основание за огромната популярност на поста ....
че "огромната популярност" трябва да има "основание"?
П.П. Благодаря ти за броенето на думата "предразсъдък". Ще ми спестиш от плащане по статистици.
13.02.2011 22:12
14.02.2011 10:30
За предразсъдъците - без предразсъдък! Това е поста, а ние, останалите трябваше да поддържаме високото ниво :)
(всеки според предразсъдъците си)
Приятен ден!
За предразсъдъците - без предразсъдък! Това е поста, а ние, останалите трябваше да поддържаме високото ниво :)
(всеки според предразсъдъците си)
Приятен ден!
ran е прав - повечко самоирония и осъзнаване, че всеки е уникален и - предразсъдъците намаляват. А срещу дълбинно-неподозираните помага доброто възпитание. Noblesse oblige! Да не нараняваш (поне умишлено), да приемеш, че всеки си има своите ценности и дори да не съвпадат напълно с твоите, те си остават важни за другия. Животът е шарен и всеки има право да живее според природата си без да осъжда високомерно ближния.:) Гордостта е смъртен грях.
Не е случайно, че Създателят пази "примитивни" общества наред с високотехнологичните. Те са като съкровищница на знания, умения, нрави и чиста природа. И предразсъдъчният модерен свят все по-често се заглежда натам и осъзнава какво е загубил.
И спирам да пиша, защото навън е чуден ден. Със сиво-жълтеникава приглушена светлина като в картина на Вато:)
Приятен ден и от мен!
Как ли биха нарекли след разсъдъка?
14.02.2011 14:48
П.П. Благодаря ти за броенето на думата "предразсъдък". Ще ми спестиш от плащане по статистици.
.... една малка провокация . Защото не всяко човешко действие или отношение е вследствие предразсъдък. Защото различното отношение напр. към огъня не е предразсъдък. В противен случай слагаме знак на равенство между предразсъдъка и инстинкта.
Инстинкт - вродена предразположеност на всеки жив организъм / вкл. най-висшия -човекът - заб. моя/ да следва определено поведение. Те не се заучават, а са унаследени фиксирани модели на действие, активирани от повече, или по-малко конкретен набор от вътрешни, или външни стимули . Вродените емоции формират основното мнозинство от реакции на външни стимули и т.н......
Предразсъдък - необоснована предубеденост, негативна нагласа на човека спрямо нещо. То е прибързано създадено и често неаргументирано мнение. Предразсъдъкът насочен към членовете на определена група или определен тип поведение, категория и пр.поражда отрицателни, или неблагоприятни оценки за хората, принадлежащи към групата, без оглед на опита, или фактите. Предубедените хора често проявяват неспособност при преработката на информация по отношение към обектите към които са предубедени.
А задявката ми с написаното в поста не е вследствие на необоснована предубеденост, именно заради някои неточности и непълноти. И в никакъв случай не е израз на предразсъдък винаги да се търси и открива възможно най-пълното изясняване на някоя тема ....
Оставам с най-добри чувства и пр. ....... ;)
И на днешния ден, определен за любов, да ти напомня двата завета :
Християнският - "Обичай ближния си !"
Общочовешкият - " Ближи обичния си!" ..................... :)))
tili, много ведро и оптимистично, и същевременно пространно описание, благодаря ти!
urilozev, така е! Не разбрах само - това ".Все пак ,колкото и да сме индивидуални, ние не можем- един , без друг." - за човек и предразсъдък ли се отнася или за човек и човек?
boristodorov56, :)))) след разсъдък :)))) това е ново понятие, но определено би свършило много работа в обществото и междучовешките отношения, ако се появи реално:)
andreshko, по случай празника и за да спазя завета: БЛИЗ!:))))) И аз съм с добри чувства!:) Това за инстинктите е споменато в текста, и в коментарите. Съгласна съм, само ще добавя, че не е възможно една дефиниция да обхване цялото понятие. Дефинициите са само работни и подлежат на промяна. По същия начин - аз не бих могла в един постинг, който все пак не е добре да е много дълъг и досаден, да обхвана всички аспекти на което и да е понятие. Има много наблюдения, че мозъкът на човек може така да бъде препрограмиран, че да забрави много от инстинктите си, дори и вродени. Какво остава за предразсъдъците.... И това, че предразсъдъкът е необоснована и неаргументирана предубеденост - не съм съвсем съгласна, т.е. съгласна съм, но не напълно, защото който е предубеден ще ти извади от сто места аргументи и обосновки за своята предубеденост - при това те ще са съвсем логични:) Според мен каквато и тема да вземеш - не можеш да я изчерпиш цялата - няма да ти стигне Вселената и време-пространството. Но все пак ти пожелавам успех във "винаги да се търси и открива възможно най-пълното изясняване на някоя тема ...." Поздрави!:)
Друг важен момент е насаждането на предразсъдъци, което е мощно средство за манипулиране на общественото мнение...Хубаво е, че повдигна този въпрос.
Поздрави!:)
15.02.2011 20:41
17.02.2011 21:58
които не можеш в никакъв случай пак да облечеш,
съзнанието ти ще остане на тяхното ниво.
Нима това е успех?
silencemurmur, благодаря ти за включването и съвета!:) мисля, че го знам това, което ме съветваш, но никога не е излишен още един съвет... особено, ако идва от човек, преодолял и изхвърлил всичките си предразсъдъци... Поздрави за което!:)
2. Блогът на Gwendoline
3. Блог на Дъщеря ми
4. Разказвачка
5. Gidmastar
6. Vanellia
7. Stela50
8. Martosh
9. Rustam
10. Gwendoline
11. Aqualia
12. Martiniki
13. qbylkovcvqt
14. Tili
15. Sestra
16. Кайти - лети, стъпила на Земята
17. Трите кулинарни вещици - Гуени, Кайти и аз
18. Поетът Марин Тачков
19. Evrazol
20. Svoboda
21. Катя Сунгарска
22. Виртуален ашрам "ТРЕТО ОКО"