Прочетен: 25938 Коментари: 65 Гласове:
Последна промяна: 18.05.2011 12:43
Започвам с Фрейзър, който в „Златната клонка” казва:
„...Така френските селяни били, а може би все още са убедени, че свещениците могат да изпълняват някакви особени ритуали – литургия на Свети Дух, чието въздействие било толкова чудотворно, че не можела да й се противопостави и Божията воля; колкото и прибързана и неподходяща да е молбата, бог бил принуден да даде онова, което му искали по този начин. Съзнанието на онези, които при изключителни моменти в живота са искали по този начин да превземат с атака царсвото божие, не свързвало ритуала с идеята за безбожие или непочитание.
Свещениците обикновено отказвали да отслужат литургията на Светя Дух, но монасите, особено капуцините, имали славата, че се поддават с по-малко скрупули на молбите на тревожните и отчаяните. В тази принуда, която според католическото селячество свещеникът налагал на божеството, сякаш виждаме точно съответствие на властта, която древните египтяни приписвали на магьосниците.”
Някои тълкуватели смятат, че Светият Дух е женският аспект на Бога. Мисля, че: Свети Дух = Премъдрост = София... Но най-вероятно е нещо много повече от един дуалистичен аспект, защото ето какво се казва в книга „Премъдрост Соломонова”, Библия:
„Духът на Господа изпълня вселената и, понеже всичко обема, знае всяка дума. (1:7)
Сега малко за смъртта и Духа, отново от Премъдрост Соломонова:
„Бог не е създал смъртта и не се радва, когато гинат живите, защото той е създал всичко за битие и всичко в света е спасително: Няма пагубна отрова, няма и адово царство на земята. (1:13-14) Бог е създал човека за нетление и го е направил образ на Своето вечно битие; ала по завист от дявола влезе в тоя свят смъртта, и я изпитват ония, които са от неговия дял. (2:23-24)
А следващият цитат за премъдростта (т.е. Духа?) много напомня на някои физични открития, направени в последно време, а също така отново навежда на мисълта за прана, оргон и т.н. имена на „Универсалната енергия”:
„Защото премъдростта е по-подвижна от всяко движение, и поради своята чистота през всичко преминава и прониква. Тя е дихание на Божията сила и чист излив на Славата Вседържителева, затова нищо осквернено не ще влезе в нея. Тя е отраз на вечната светлина, чисто огледало на действията на Бога.” (7:24-26)
В „Деяния на Апостолите”, която книга още се нарича „Евангелие на Светия Дух” се казва, че тази същност не подбира кого надарява с даровете си – вярващи или невярващи, езичници или християни:
„Докато Петър още говореше тия думи, Дух Светий слезе върху всички, които слушаха словото. А вярващите от обрязаните, които бяха дошли с Петра, се смаяха, че и върху езичниците се изля дарът на Светаго Духа; (Деяния 10:44-45)
„Тогава си спомних думите на Господа, как той говореше: „Йоан кръщава с вода, а вие ще бъдете кръстени с Дух Светий. (Деян 11:16)
И няколко думи в заключение. Какво включва тази литургия, за която говори Фрейзър? По неизвестни, но видими причини, това не се знае официално. Имам някои подозрения и предположения, но няма да ги изказвам. Само ще цитирам една молитва, която, според мен, може да се изказва от всеки, който по една или друга причина „търси общение” със Светия Дух:
Молитва на Соломон за Св. Дух:
„...аз се обърнах към Господа и Нему се молих и думах от все сърце: Боже на отците и Господи на милостта, който си направил всичко със Словото Си, и който си устроил с премъдростта си човека, за да владее над създадените от теб твари и да управлява света свято и справедливо, и с душевна правота да върши съд! Дарувай ми приседналата до Твоя престол Премъдрост и недей ме отхвърля изсред децата си, защото аз съм Твой раб и син на Твоята рабиня, човек немощен и кратковременен по живот и слаб да разбера съд и закони” (Премъдрост 9:1-5)
Тагове:
Стандартът на живот в столицата вече е н...
Па' оная Маша се разце-пила
Да ,всеки сам трябва да направи своите изводи и преценки .
Поздрави за постинга ,magicktarot !
Да ,всеки сам трябва да направи своите изводи и преценки .
Поздрави за постинга ,magicktarot !
Информацията от Фрейзър за Свети Дух ми попадна "случайно" преди няколко години и я записах в дневника си.:) Аз тогава търсех нещо съвсем друго при него. Доколкото си спомням - понеже в момента Клонката не е при мене - нямаше повече неща за Светия Дух. Поздрави!:)
Ами че то толкова стига - Мъдрост да разбереш съд и закони. Колкото пъти човек поиска такова нещо - трябва да му бъде дадено.
Благодаря:)
От друга страна смятам, че малцина са просветени.
Та за Мъдростта иде реч.
Ако сам не се сдобиеш (понякога с горчивината и болката от допуснатите грешки), никой не ще ти помогне.
Казано е - насила можеш само да вземеш.
Да си призная изобщо не я помня тази "Златна клонка", а теорията за женския аспект на Светия Дух ми стои несериозно. Ако приемем, че има женски аспект или по-точно, че има женска страна, това не е ли Божията майка?
Светият Дух е част от цялото, която не би трябвало да има собствено влияние извън това цяло.
Абе, много философска тематика, трябва да се настройвам ако реша да пиша сериозно по нея.
Поздрави и хубав ден!
18.05.2011 16:05
- Тогава да допълня с още "материал" ... за размисъл ?!
"Марк - 3:28 Истина ви казвам, че всичките грехове на човешките синове ще бъдат простени и всичките хули, с които биха богохулствали;
29 но ако някой похули Светия Дух, за него няма прошка до века, а е виновен за вечен грях; "
"Иоан 6:63 Духът е, който дава живот; плътта нищо не ползва. Думите, които ви говоря, са дух и живот."
- И-и-и според мен - най-важното !!?
"Матей 12: 31 Затова ви казвам: всеки грях и хула ще се прости на хората; но хулата против Духа няма да се прости.
32 И ако някой каже дума против Човешкия син, ще му се прости, но ако някой говори против Светия Дух, няма да му се прости нито в този свят, нито в бъдещия.
33 Или направете дървото добро и плода му добър, или направете дървото лошо и плода му лош; защото от плода се познава дървото."
- С уважение !
от Гет "ктист"
18.05.2011 16:52
За българина - може и така да разсъждава за акъла и парите, но съм убедена, че колкото и пари да получи човек без акъл - нищо няма да направи... И може би Рибката също го знае това - и затова знае и кой да предпази ... Защото парите са и опасни (понякога)...
Ами че то толкова стига - Мъдрост да разбереш съд и закони. Колкото пъти човек поиска такова нещо - трябва да му бъде дадено.
Благодаря:)
Казано е - поискай и ще ти бъде дадено. Особено ако знаеш какво да поискаш... Поздрави!:)
От друга страна смятам, че малцина са просветени.
Та за Мъдростта иде реч.
Ако сам не се сдобиеш (понякога с горчивината и болката от допуснатите грешки), никой не ще ти помогне.
Казано е - насила можеш само да вземеш.
Наистина, за да вземеш отношение е добре да имаш представа от религиозните постулати, но от друга страна - струва ми се, че Светия Дух, ако приемем че съществува такова "нещо" - е валиден за всички - независимо дали знаещи или незнаещи... Иначе няма смисъл от Него/Нея...
За житейската мъдрост - струва ми се, че за нея говориш - съм съгласна с тебе напълно. Но Светия Дух, разглеждан като Мъдрост, е нещо повече от житейска мъдрост - и зависи от самия човек дали би могъл да получи някой от даровете на тази Мъдрост (защото те се получават най-често изведнъж, не зависят от възрастта и опита на човека)... Поздрави!:)
"Златната клонка" е обширно и знаково антропологично изследване на митовете на много народи за определени богове и пр. и пр. Тя е класика в жанра. Светият Дух не се разглежда там - това, което цитирах е май почти единственото споменаване на тази "същност".
Не знам защо ти звучи несериозно предположението за женска същност на Свети Дух - тук става дума за Троицата. Някои изследователи смятат, че не е възможно Троицата, съответно Бога, да се състои само от мъжки същности. Когато настъпва патриархат обаче, всичко женско е премахнато от основните канонико-религиозни постулати. Въпрос на теория. Кое е истината - както казваш, ние тук в блога надали ще решим - а и на най-висше ниво не може да се реши това засега... Поздрави!:)
18.05.2011 18:02
18.05.2011 18:05
- Мисля, че ако тръгнем в тази посока ... няма да стигнем до никъде ??!
- За мен духът си е сила ... напрегнатост на информационното поле към, което ни е се стремим да влезем да сме в хармония с него !
Защото казано е ! - Който има "уши" ще чуе, "очи" ще види ... "сърце" ще разбере !!
- Май надценяваме "литургията" ? - има и др. интересни неща ... но-о ! - едно по едно ?! :))
от Гет "ктист" - брат в Задругата на Силата ?!
18.05.2011 19:27
18.05.2011 19:49
духът, който осенява и вярващите, и езичниците -
последователите на Алах пък вярват, че когато тръгне да спасява душите, ще загребва с голямата си ръка всички, които се обърнат към него - много подобно на цитираното горе описание на милостта на духа... защото богът отец е жесток или по-скоро - недостъпен за всички
18.05.2011 20:05
Не знам защо ти звучи несериозно предположението за женска същност на Свети Дух - тук става дума за Троицата. Някои изследователи смятат, че не е възможно Троицата, съответно Бога, да се състои само от мъжки същности. Когато настъпва патриархат обаче, всичко женско е премахнато от основните канонико-религиозни постулати. Въпрос на теория. Кое е истината - както казваш, ние тук в блога надали ще решим - а и на най-висше ниво не може да се реши това засега... Поздрави!:)
е представена от Божията майка, доколкото аз съм чела.
Просто изказвам мнение, не че ми се спори ;-)
Поздрави! В блогов дух!
Поздрави и на тебе, На когото погледите говорят (малко в индианска традиция) ! :)
18.05.2011 22:42
Френските селяни, които Фрейзър цитира, също не вярват по "религиозно-каноничен" начин, най-малкото, защото не са запознати с теологията, с доктрините, дори не могат да четат... Но и те вярват в нещо - и просто използват свещенослужителите, за да си вършат работата - и да вземат, каквито могат облаги, от тази "висша сила". Поздрави!:)
18.05.2011 22:45
Тук не става дума за християнство само - нещата са смесени. Християнските възгледи и понятия са просто работни такива - защото са ни най-близки за разбиране. Т.нар. Свети Дух е нещо, което го е имало и има мнооого преди християнството... И преди времето дори.
- Мисля, че ако тръгнем в тази посока ... няма да стигнем до никъде ??!
- За мен духът си е сила ... напрегнатост на информационното поле към, което ни е се стремим да влезем да сме в хармония с него !
Защото казано е ! - Който има "уши" ще чуе, "очи" ще види ... "сърце" ще разбере !!
- Май надценяваме "литургията" ? - има и др. интересни неща ... но-о ! - едно по едно ?! :))
от Гет "ктист" - брат в Задругата на Силата ?!
и като ритуал, който, кой знае защо, отдавна не се изпълнява от духовенството. А може би би могъл да върши работа, да не кажа - чудеса? Просто дори се чудя - дали нарочно, по някаква причина, не сме игнорирали т.нар. Свети Дух? Или Той/Тя се е отрекъл постепенно от нас? Или и двете?
духът, който осенява и вярващите, и езичниците -
последователите на Алах пък вярват, че когато тръгне да спасява душите, ще загребва с голямата си ръка всички, които се обърнат към него - много подобно на цитираното горе описание на милостта на духа... защото богът отец е жесток или по-скоро - недостъпен за всички
Цитатите от Библията не са дадени от Фрейзър. Просто литургията на Свети Дух, която цитирам при него, ме накара да потърся и в библейските текстове някои потвърждения и изобщо - да се задълбая в тази "същност" - Светия Дух... Всъщност - той дава даровете, каквито и да са те... Поздрави!:)
Женската същност
е представена от Божията майка, доколкото аз съм чела.
Просто изказвам мнение, не че ми се спори ;-)
Ново за мен е, че Дева Мария е част от Бога и е женския му аспект... Всъщност, тя никъде не е обожествена - поне не в християнството. Света - да, но богиня - не... Не знам откъде си решила така...
18.05.2011 23:05
http://www.dnes.bg/science/2011/05/16/stivyn-hoking-niama-rai-tova-e-izmislica-za-strahlivite.118810
Преди години той твърдеше, че ще обясни Бога - сега го е обърнал на 180 градуса - защото явно не може да го обясни... Лошото е, че има слухове, че Хокинг е откраднал доста от идеите си от един велик учен българин... Може би вече българинът не допуска току-така да му се крадат идеите - и оттам - обръщането на 180 градуса?
Не знам нищо за Създателя, но никое учение, доктрина и т.н. не казва, че Създателят е създал Светия Дух...
По същество Светаталитургия представлява едно своеобразно пресъздаване на Последната вечеря на Исус. Това е смисълът й. Завършващ със Свето причастие, подобно и раздялатя на Исус със земния живот. "За мой помен" казва човекът Христос.
Така че...литургия за Свети дух от гледна точка на истинската вяра е безсмислие.
Литургията е свенодействие, сворзано с жертвата на Исус
18.05.2011 23:58
"Литургията (от старогръцкото λειτουργία, „обществено дело“) е християнско богослужение, при което се освещават светите дарове. Християнската литургия е заимствана от ритуалите в еврейската религия, но има и абсолютно нови черти, тъй като възпроизвежда моменти от живота и жертвата на Иисус Христос. Литургията в православното християнство е различна както от тази в католическия свят, така и от протестантската. Първото понятие на "ЛИТУРГИЯ" е вид данък в древногръцките градове,с който се облагали гражданите,чужденците и освободените роби,притежаващи имущество,оценено на три и повече таланта. Данъкът се използувал за покриване на разходите при провеждане на театрални и музикални състезания,гимнастически съревнования и за пратениците на религиозни празненства.Такъв извънреден данък е насочен и за съоръжаването на военни кораби-триери."
Фрейзър в случая говори за някаква католическа практика, която, както е видно, и преди се е провеждала изключително рядко. В наше време, предполагам, съвсем не се прави...
Само пример - във въпросното уики твърдят, че прословутият Вълчан войвода е живял 76 години, при безспорни доказателства, че е сколасал 105.
Освен това, текстът, цитиран от тебе проследява етимологията на думата. Не и нейния сакрален смисъл.
Описаното от Фрейзър е форма на някаква ерес. Няма да се учудя, ако въпросните "селяни" са наследници на катарите.
Само пример - във въпросното уики твърдят, че прословутият Вълчан войвода е живял 76 години, при безспорни доказателства, че е сколасал 105.
Освен това, текстът, цитиран от тебе проследява етимологията на думата. Не и нейния сакрален смисъл.
Описаното от Фрейзър е форма на някаква ерес. Няма да се учудя, ако въпросните "селяни" са наследници на катарите.
Това, което цитирам, знам, че е вярно, не е някоя глупост, писана от пияни хулигани (има и такива статии в уикито). Капуцините не са еретици, предполагам знаеш. Те са си признат католически орден. Възможно е практиката "литургия на Свети Дух" да е форма на ерес, така е, но защо капуцини са я изпълнявали? А и да е ерес (макар да не ми прилича на богомило-албигойско-катарска), какво от това? Ще добавя, че Фрейзър не е богослов-католик - а учен, който изследва всякакви видове вери, митове, религии и т.н. и ги съпоставя.
Той е един от последните енциклопедисти в сферата на културологията.
обаче, забележи ..."свещениците обикновено!!! отказвали" Това е достатъчно. Без съмнение измежду капуцините, както и из другите ордени винаги е имало и конформисти.
ЛИТУРГИЯ - в сакралния смисъл на християнската вяра, значи - ПОМЕН! Това исках да ти кажа - Помен за Богочовека (Сина)
Ето още малко (пак от същата статия от уикито:))) за свещения смисъл на литургията:
Литургията на верните представлява страданията, смъртта и възкресението на Христос. Причастяването или извършването на Евхаристията, която е в самия край, е едно от седемте църковни тайнства. При него неведомо за хората хлябът и виното се превръщат в Тяло и Кръв Христови и човекът, приемайки ги, се единява с Христовото Тяло, т.е. приема в себе си част от Божествената същност. Теософите смятат, че чрез тайнството евхаристия човекът се обожава. (За първия обожен човек се смята св. Дева Мария, която е приела обожението чрез Светия Дух, а православните християни могат да се обожат чрез приемане на тайнството Евхаристия. Самата дума Причастяване обяснява смисъла на Евхаристията - приобщаване, приемане на част от божието тяло, което съответства на носенето на Божията искра в човека. Затова този толкова тържествен акт изисква специална подготовка на душата и тялото, която се изразява преди всичко в ревизиране на отношенията с другите и на мислите за тях, покаяние и след това в телесен пост, чрез който човекът се лишава доброволно от животинска храна и се храни умерено. Православната Църква приема, че децата до седем години нямат грехове и поради тази причина те се причастяват, без да са постили. Бременните и болните са освободени от телесен пост. За да се извърши Литургия е желателно освен свещеника да присъства поне още един човек в църквата, който символизира целия християнски свят, т.е. цялата вселенска Църква.
В по-широк смисъл „литургия“ може да се употреби и за богослужения в други религии, извършвани при предварително фиксиран ритуал и събиране на общността.
19.05.2011 00:37
А за кръста нищо не се споменава. Извън темата - катарите не почитат кръста, защото според тях не може да се почита нещо, на което е загинал Иисус Христос - все едно да почитаме атомната бомба, примерно. Има логика, като се замислиш...
Основната ти грешка, според мене, е че смесваш Свети Дух и служенето на Литургия на Свети дух. Това е все едно като....да кажеш, че след като има черкви и светци, значи, че Баба Ванга е светица и построеното на Рупите е черква. Не са. нито едното, нито другото.
Така и Литургия на Свети Дух е нещо, което носи безсмислие. Можеш ли да правиш помен за Духа???
И не вярвам някой да отрича, че всичко е "от Духа". Дори атеистите. А това за родовете - цялостната личност съдържа и двата в себе си. Справка за психолози - "Еон" на Юнг:)))
В крайна сметка, Фрейзър описва явно неграмотни френски селяни, за които всеки един риуал се е наричал литургия, защото така са им казали в църквата - мястото, откъдето единствно са можели да черпят знания...
И не вярвам някой да отрича, че всичко е "от Духа". Дори атеистите. А това за родовете - цялостната личност съдържа и двата в себе си. Справка за психолози - "Еон" на Юнг:)))
С изключение на едно - че няма отричащи Духа. Дори сред коментиралите в този постинг има отричащи.:))) Цялостната личност съдържа и двата рода, какво остава за Бога, така е... :)))
Ново за мен е, че Дева Мария е част от Бога и е женския му аспект... Всъщност, тя никъде не е обожествена - поне не в християнството. Света - да, но богиня - не... Не знам откъде си решила така...
За мариологическия въпрос чувала ли си? Това е течение или по-точно разбиране в христологията, според което на Божията майка се отрежда доста сериозно място. На втория Никейски събор 787г. тя е поставена над всички светци - на тях се дължи само почитание, на Девата се дължи свръхпочитание.
Малко известен факт е, явно.
19.05.2011 10:48
19.05.2011 11:35
- Мисля, че ако тръгнем в тази посока ... няма да стигнем до никъде ??!
- За мен духът си е сила ... напрегнатост на информационното поле към, което ни е се стремим да влезем да сме в хармония с него !
Защото казано е ! - Който има "уши" ще чуе, "очи" ще види ... "сърце" ще разбере !!
- Май надценяваме "литургията" ? - има и др. интересни неща ... но-о ! - едно по едно ?! :))
от Гет "ктист" - брат в Задругата на Силата ?!
и като ритуал, който, кой знае защо, отдавна не се изпълнява от духовенството. А може би би могъл да върши работа, да не кажа - чудеса? Просто дори се чудя - дали нарочно, по някаква причина, не сме игнорирали т.нар. Свети Дух? Или Той/Тя се е отрекъл постепенно от нас? Или и двете?
- Дерзай момиче - не знаеш колко си близко да откриеш, не техники или магии а-а-а ... живото и непосредствено действие на Духа !!
- С уважение и желание да помогна !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата !?!
Много харесах тезата ти, Соня, поздрави!:)))
Най-добрия начин да накараш Бога да не направи нещо е да опиташ изнудване. Не че всички не сме пробвали, но досега никой не е успял да го изнуди.
Тия щуротии идват от поповете, защото те са като политиците - обещават щяло и нещяло, за да лапат. На поповете мястото не им е между християните, а някъде при индийските факири.
Много харесах тезата ти, Соня, поздрави!:)))
... народът ни го е казал много точно ! - Бог дава, но в кошара не вкарва !!
- С уважение !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата ?!
Първото и най-важно нещо, което трябва да знаем е, че Святия Дух е Личност, а не безлична сила. Второто важно нещо е, че Святият Дух е Бог.
А това разбира се си е жива фантастика :
„...Така френските селяни били, а може би все още са убедени, че свещениците могат да изпълняват някакви особени ритуали – литургия на Свети Дух, чието въздействие било толкова чудотворно, че не можела да й се противопостави и Божията воля; колкото и прибързана и неподходяща да е молбата, бог бил принуден да даде онова, което му искали по този начин. "
Никой никога не е могъл, може, или ще може да контролира Святия Дух.
Духът може да си служи с нас и да ни контролира както Му е угодно, но обратното е абсолютно невъзможно.
Съгласна съм и с това което е казал Балканец:
"Това не е някакъв апарат да му натиснеш копчето и да изпълнява команди. Писаното в "Златната клонка" е дивно суеверие и невероятна глупост.
Най-добрия начин да накараш Бога да не направи нещо е да опиташ изнудване."
Поздрави! :))
Да, най-вероятно това не е случайно... Поздрави!:)
20.05.2011 09:06
За мариологическия въпрос чувала ли си? Това е течение или по-точно разбиране в христологията, според което на Божията майка се отрежда доста сериозно място. На втория Никейски събор 787г. тя е поставена над всички светци - на тях се дължи само почитание, на Девата се дължи свръхпочитание.
Малко известен факт е, явно.
Но, пак повтарям, тя не е обявена за Бог, нито за аспект от Него... Поздрави!:)
П.П. Това, че не е обявена от църквата нищо не значи, разбира се! Аз лично съм склонна да я възприемам като част от Бога, като женския чу аспект, но в случая съм се спряла на Свети Дух, който май е различен от Дева Мария. Свети Дух е еретичната София, така поне казват...
Храма, външният, е път към нашия Вътрешен Храм, и наистина - ако не знаем къде е външния и как да се държим в него - за вътрешния съвсем нищо няма да знаем... Поздрави!:)
- Дерзай момиче - не знаеш колко си близко да откриеш, не техники или магии а-а-а ... живото и непосредствено действие на Духа !!
- С уважение и желание да помогна !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата !?!
И за желанието за помощ! Вярвам, че дори само желанието действа в този свят и предизвиква благоприятни неща. То дори е основното! Поздрави!:)
Много харесах тезата ти, Соня, поздрави!:)))
Дай Боже да е така за всички! Поздрави!:)
20.05.2011 09:17
Най-добрия начин да накараш Бога да не направи нещо е да опиташ изнудване. Не че всички не сме пробвали, но досега никой не е успял да го изнуди.
Тия щуротии идват от поповете, защото те са като политиците - обещават щяло и нещяло, за да лапат. На поповете мястото не им е между християните, а някъде при индийските факири.
не знам дали го разбираш това. Ако го схващаш, ще разбереш, че не мисля, че Свети Дух е машинка с копче, което като се натисне сбъдва желания...:)
Твърде крайно е мнението ти за духовенството. Не е добре всичко да се слага под един знаменател... Но това си е твое право...
Първото и най-важно нещо, което трябва да знаем е, че Святия Дух е Личност, а не безлична сила. Второто важно нещо е, че Святият Дух е Бог.
А това разбира се си е жива фантастика :
„...Така френските селяни били, а може би все още са убедени, че свещениците могат да изпълняват някакви особени ритуали – литургия на Свети Дух, чието въздействие било толкова чудотворно, че не можела да й се противопостави и Божията воля; колкото и прибързана и неподходяща да е молбата, бог бил принуден да даде онова, което му искали по този начин. "
Никой никога не е могъл, може, или ще може да контролира Святия Дух.
Духът може да си служи с нас и да ни контролира както Му е угодно, но обратното е абсолютно невъзможно.
Съгласна съм и с това което е казал Балканец:
"Това не е някакъв апарат да му натиснеш копчето и да изпълнява команди. Писаното в "Златната клонка" е дивно суеверие и невероятна глупост.
Най-добрия начин да накараш Бога да не направи нещо е да опиташ изнудване."
Поздрави! :))
Аз никъде не твърдя, че Свети Дух е безлично "нещо". Напротив, изказвам предположения, че той/тя е София, Мъдростта... Но, подчертавам, само предположение, не твърдо убеждение!
И на теб като на балканец ще кажа: цитатът от Фрейзър е само за схематизиране на ритуал, който се е изпълнявал и е "вършел работа". Как точно и защо - не мога да знам, това са неведоми Божии неща. Както не мога да знам защо при вземане на причастие нафората и виното се превръщат в плът и кръв Христова... Като се замислиш - принципът е един... Поздрави!:)
... народът ни го е казал много точно ! - Бог дава, но в кошара не вкарва !!
- С уважение !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата ?!
И осъзнаем!:)
20.05.2011 19:03
... народът ни го е казал много точно ! - Бог дава, но в кошара не вкарва !!
- С уважение !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата ?!
И осъзнаем!:)
- Много е интересно сравнението на един граф французин меломан и физик !
Той говори, че същноста му е като едно един опус ... музикална симфония. Тоест вълни ... картезианците биха ти обяснили че звъкут е вълна, която се разпространява във въздуха и ... до толкова. Но той бяга от това мъртво обяснение и казва, че света е като музикална творба написана от гениален композитор а дирижирана от гениален диригент.
- Бог е твореца(композитор) Духът е диригента ! Вторият няма веществен характер, той е волята ... силата която изпълнявайки тази великолепна творба в същото време я организира.
- Вторият въпрос вече е това - доколко ние сме успели да изградим сетива-та (си) и способност да възприемем този грандиозен спектакъл изпълняван от ... Бог чрез Дух ??!
- Човешките думи (а още повече понятия) са бедни, за да ни дадат приблизителна представа на това, което се опитвам да предам ! - Извинете ме !!:(((
- С уважение и желание да помогна !
от Гет ктист - брат в задругата на Силата !
Поздрави и благодаря ти!
Бог не може да бъде принуден за нищо, или притиснат до ъгъла от нещо, за да изпълни нечие желание.
Радвам се, че не смяташ Духа за безлична сила!!
Поздрави!
Може би само на нас, човеците, в случая - на френските селяни - това изглежда като принуда над Духа. Защо не можем да помислим, че Духа/Бога желае да се сбъдне нещо и внушава на хората на направят този и този ритуал с цел сбъдване? Неведоми са пътищата Господни! :)))
Поздрави и благодаря ти!
- Преди време определено хранех голям интерес към "пеещите сфери", които преписват на него. Бях се заровил "до уши" :) в проблема и литературата !!
- Скепсиса ми е относно авторството, което се преписва на Питагор. На практика неговата школа на акусматиците - единствено достоверно известно е че, вярват в прераждането на душите . Второ че нито той, нито преките му ученици са оставили след себе си някакво произведение. ... Ако ти е интересно мога да ти говоря още много и да обоснова скепсиса си !!
- Специално концепцията на "сферите" е от времето на "неоплатониците" някъде към ІІІ - ІV-ти векове ?! - поне до такива изводи стигнах, на база прочетеното ! :((( ... а то не е малко :)) а има и друг аспект на нещата.
- Прощавай многознайковското на "Незнайко"(от руската детска книжка).
Подсказвам ти още, по вълнуващият те въпрос - Къде да търсиш ?
- Потърси в литературата за т.нар. "симония" и кой е Симеон "Мага" ! Какво е искал от св.Петър ? :))
от Гет ктист - брат в задругата на Силата !
Може би само на нас, човеците, в случая - на френските селяни - това изглежда като принуда над Духа. Защо не можем да помислим, че Духа/Бога желае да се сбъдне нещо и внушава на хората на направят този и този ритуал с цел сбъдване? Неведоми са пътищата Господни! :)))
Донякъде има истина в думите ти. Понякога Бог внушава на верните Нему молитвен дух, с който да попросят неща, за които не са просили до тогава.
Римляни 8:26 Така също и Духът ни помага в нашата немощ - понеже не знаем да се молим както трябва; но самият Дух ходатайства в нашите неизговорими стенания;
Само че, следващите Христос не изпълняват ритуали, те контактуват с Бога в молитва, тя може да се осъществява насаме или с други вярващи. Целта на една молитва е винаги общението с Бога, тя е средство за комуникация с Всемогъщия и начин за изливане на сърцето пред Него. Пред Бога могат да се представят и всички нужди - и духовни и материални. Дали и как ще отговори Бог на тези молитви ние не знаем, защото в незнанието си и слепотата си можем да изискаме неща, които биха били вредни или унищожителни за нас. Затова молитвата винаги трябва да бъде представяна пред Бога със съзнанието, че Той ще реши кое е добро за нас и дали да ни го даде. В любовта си Той може да е промислил да ни даде друг дар, който да е по-полезен за нас, от онзи, за който ние лекомислено настояваме. Можем в молитва да изказваме всичките си желания пред Бог, но накрая винаги с мир в сърцата и пълно доверие в нашият небесен Баща трябва да завършване с - "Да бъде Твоята воля". Бог ще ни даде всичко за което Го молим, но само ако е Неговата воля за това. Само Той знае най-добре какво ни е потребно и какво би способствало за нашето спасение. Доверието в Бога е лекарството на всичките ни страхове и тревоги.
:))
Поздрави!
23.05.2011 13:12
Незнайко:)))), беше ми много любим!:) Не мога да разбера какво общо има симонията с литургията на Св. Дух. Да, изглежда все едно "купуваш" Духа, но не е точно това. Най-малкото - защото Той/Тя не взема пари - не му трябват... Между другото, май в наше време за да станеш изявен свещеник, трябва да си платиш доста - т.е. симонията, макар и низвергната, се шири с пълна сила...
Поздрави!:)
Поздрави!:)
Незнайко:)))), беше ми много любим!:) Не мога да разбера какво общо има симонията с литургията на Св. Дух. Да, изглежда все едно "купуваш" Духа, но не е точно това. Най-малкото - защото Той/Тя не взема пари - не му трябват... Между другото, май в наше време за да станеш изявен свещеник, трябва да си платиш доста - т.е. симонията, макар и низвергната, се шири с пълна сила...
Поздрави!:)
- Питагорейството корените му отиват в "орфизма" . Към него следва да отнесем и едни вярвания-опитност на окултно-религиозно братство на "чистите-ктисти" Гети. По-късно са приели това, като етноним на народът сред, които са живели. Един от изявените учители на гетите-ктисти е Замолксис, който в последствия местните ... неизкушени в тънкостите ... обожествяват.
- За питагорейството е присъщо вярването в "акусматизъм"-а.
Накратко - човек има душа. Същата е божествена по произход и поради това безсмъртна ... неразрушима. Поради това свое качество на нея и е присъщо да се "преражда". В тази връзка има легенди относно Питагор, който точно е посочвал в кои хора преди него се е бил "вселил". През 680 г- (ВАЖНО !) на един от поредните църковни събори в Константинопол, това вярване е отхвърлено под претекст, че не почива на основите на Вярата. В резултат избухва въстание, което се спечелва от "българите"(?!). Отглас за всички тези събития четем в учебниците си по история на България (??!), че през тази година дошлият неизвестно от къде с "ордата" си(10 000 воина) "хан" Аспарух , пребил "византийската" армия(минимум 70 000 воини) на император Константин и ред др. ... откровенни простотии.
- Религията е дала много сериозно отражение, при писането на историята, на двата народа братовчеди (първи !!) - моя и твоя ?! :)) ... или обратно(прочетено) :))
от Гет "ктист" - брат в Задругата на Силата
- Когато Вярата се монополизира от духовно ялови доктринери - тогава става религия !!(религаре, облигаре - са семантично и смислово близки, до задължавам, обвързвам на лат. език)
- Поздравявам те с един от най-красивите ни празници "24-и Май" !
Защото казано е ! - 1:1 В началото бе СЛОВОТО; и Словото беше у Бога; и Словото бе Бог.
1:2 То в начало беше у Бога.
1:3 Всичко това чрез Него стана; и без Него не е ставало нищо от това, което е станало.
1:4 В Него бе животът и животът бе светлина на човеците.
1:5 И светлината свети в тъмнината; а тъмнината я не схвана.
Евангелие от Йоана
- И когато Човек - разбере тези слова !! ... то се доближава до Бог, и разбира - Бог, това е Любов !!
- С най-добри чувства !! ... и-и - Да бъде Светлина !
от цадик, Гет "шем Тов" - брат в Задругата на Силата
П.П.(дано не прозвуча двусмислено и знаеш добре смисъла на думата ?!)
- Така е !
- Приблизителен превод на ... е, "ктист" Гет "в името Му" !!
- С уважение и пожелания за Светлина !
от Гет "ктист" - брат в Задругата на Силата
2. Блогът на Gwendoline
3. Блог на Дъщеря ми
4. Разказвачка
5. Gidmastar
6. Vanellia
7. Stela50
8. Martosh
9. Rustam
10. Gwendoline
11. Aqualia
12. Martiniki
13. qbylkovcvqt
14. Tili
15. Sestra
16. Кайти - лети, стъпила на Земята
17. Трите кулинарни вещици - Гуени, Кайти и аз
18. Поетът Марин Тачков
19. Evrazol
20. Svoboda
21. Катя Сунгарска
22. Виртуален ашрам "ТРЕТО ОКО"